Friday 29 July 2011

ကရင္တုိ႕၏ မူလဇစ္ျမစ္

ကမၻာ့လူမ်ိဳးႏြယ္မ်ား
ကမၻာ့သမိုင္း စတင္ျဖစ္ေပၚမႈ The Beginning of History ကို ျပန္၍ ေလ့လာမည္ ဆိုပါက လူမ်ိဳးႀကီး ၃ မ်ိဳးကို ေတြ႕ရေပမည္။ ၎တို႔မွာ
၁။ အသားမည္း အႏြယ္ Negaroid နီဂရြိဳက္
၂။ အသားျဖဴ အႏြယ္ Europoid ယူ႐ိုပြိဳက္
၃။ အသား၀ါ အႏြယ္ Mongoloid မြန္ဂိုလြိဳက္ တို႔ ျဖစ္ပါသည္။
နီဂရြိဳက္ အႏြယ္၀င္မ်ားမွာ အာဖရိကတိုက္ဖက္သို႔ ပ်ံ႔ႏွံ႔ၿပီး ကင္းယန္း၊ ႏိုင္ဂ်ီးရီးယန္း၊ ဇင္ဘာေဘြးယန္း စသျဖင့္ အာဖရိက လူမ်ိဳး၊ ႏိုင္ငံမ်ား ျဖစ္ေပၚလာသည္။ အခ်ိဳ႕မွာ ပင္လယ္ သမုဒၵရာကို ျဖတ္၍ အေရွ႕အိႏိၵယ ကြၽန္းစုဘက္ ေတာင္ကြၽန္းမ်ား အထိပင္ ပ်ံ႔လြင့္ ေရာက္ရွိၾကေပသည္။
ယူ႐ိုပြိဳက္ အႏြယ္၀င္မ်ားမွာ အာဖရိကတိုက္ ေျမာက္ပိုင္းႏွင့္ ဥေရာပတိုက္သို႔ ေရာက္ရွိသြားၾကသည္။ ထင္ရွားသည့္ ေရွးဦးမ်ိဳးႏြယ္မ်ားမွာ ဆီးမိုက္၊ ဟန္းမိုက္၊ အာရိယန္ စသည္တို႔ ျဖစ္ၾကသည္။ အာရိယန္မ်ားသည္ အိႏၵိယျပည္သို႔ပင္ ေရာက္ရွိၾကသည္။ ၎ယူ႐ိုပြိဳက္မ်ားကို Compton’s Encyclopedia စြယ္စံုက်မ္း အတြဲ S.(K.L) စာမ်က္ႏွာ 98-A တြင္ ပါရွိေသာ Language Family Tree ေခၚ ဘာသာစကား မိသားစုတြင္ ထင္ရွားစြာ ေတြ႕ျမင္ႏိုင္ပါသည္။
မြန္ဂိုလြိဳက္ ေခၚ အသား၀ါ အႏြယ္မ်ားသည္ ႀကီးမားက်ယ္ျပန္႔ေသာ အာရွတိုက္ဘက္သို႔ ပ်ံ႕ႏွံ႕လာၾကသည္။ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ အသား၀ါ အႏြယ္၀င္ျဖစ္ေၾကာင္း သမိုင္းသုေတသီမ်ားႏွင့္ ပညာရွင္မ်ားက လက္ခံထားၾကသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ အသား၀ါ အႏြယ္ မြန္ဂိုလြိဳက္ကို သီးျခား ေလ့လာရန္ လိုပါသည္။
မြန္ဂိုလြိဳက္ ေခၚ အသား၀ါ အႏြယ္
အသား၀ါ အႏြယ္၀င္ မြန္ဂိုလူမ်ိဳးမ်ားကို ေလ့လာရာတြင္ ရႏိုင္ေသာ အေျခအေနအရ လုိရင္းအခ်က္ကိုသာ တင္ျပပါမည္။ ကမၻာႀကီးကို ဘူမိေဗဒ ပညာရွင္မ်ားက သက္ဦးကပ္ (Palaeozoic or Primary Era)၊ သက္လယ္ကပ္ (Mesozoic)၊ သက္ေႏွာင္းကပ္ (Cenozoic Era)၊ စတုတၳကပ္ (သို႔) ႏွင္းခဲေခတ္ (Quarternary Era or Glacial Age) ဟူ၍ ေခတ္ ၄ ေခတ္ ခြဲ၍ ေလ့လာၾကပါသည္ (အေျချပဳ ျမန္မာႏိုင္ငံေရးသမိုင္း ပ-တြဲ၊ စာ ၃၇-၅၅)။
သက္ဦးကပ္ကို လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း သန္းေျခာက္ရာ (၆၀၀ သန္း) ခန္႔က စတင္ခဲ့ၿပီး စတုတၳကပ္ ေခၚ ႏွင္းခဲေခတ္သည္ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္တသန္း (၁ သန္း) က စတင္ခဲ့သည္ဟု ယူဆၾကသည္။ (ဤေခတ္မ်ား အေၾကာင္းကို အၾကမ္းဖ်င္း ေလ့လာလိုပါက ရန္ကုန္တိရိစၧာန္ ဥယ်ာဥ္ သဘာ၀ သမိုင္း ျပတိုက္တြင္ ေလ့လာ ႏိုင္ပါသည္။)
လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္တသန္း (၁ သန္း) က စၿပီး လူသားမ်ား စတင္ေပၚထြန္းခဲ့သည္ဟု သမိုင္း သုေတသီမ်ားက ယူဆၾကသည္။ ဤ ႏွင္းခဲေခတ္တြင္ မြန္ဂိုလြိဳက္ အသား၀ါ အႏြယ္၀င္မ်ားသည္ အာရွတိုက္ အလယ္ပိုင္း၌ သြားလာ က်က္စား ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။ သတိျပဳရမည္မွာ ထိုအခ်ိန္၌ မည္သည့္လူမ်ိဳးမွ မယဥ္ေက်းၾကေသးေသာ အခ်က္ပင္ ျဖစ္သည္။
ဤေခတ္အတြင္းမွာပင္ မြန္ဂိုလြိဳက္ အသား၀ါ အႏြယ္၀င္မ်ားသည္ ႏွင္းခဲမ်ား၊ ေရခဲမ်ား ဖံုးလႊမ္းမႈေၾကာင့္ ဥေရာပတိုက္ႏွင့္ လည္းေကာင္း၊ အာရွတိုက္ ေတာင္ပိုင္းႏွင့္ လည္းေကာင္း အဆက္ျပတ္သြား ခဲ့ရသည္ (History of the world by Weech, page 24, 25)။
ထို မြန္ဂိုလူမ်ိဳး အခ်ိဳ႕တို႔သည္ အာရွတိုက္ အလယ္ပိုင္း မွတဆင့္ အာရွတိုက္ အေရွ႕ေျမာက္ဘက္ အစြန္းရွိ ခ်ဴေကာ့စကီး ကြၽန္းဆြယ္ Chucotsky pennisula ႏွင့္ အေမရိကတိုက္ အေနာက္ေျမာက္ အစြန္ရွိ အလာစကား ကို ခြဲျခားထားသည့္ မိုင္ ၆၀ သာက်ယ္ေသာ ဘယ္ရင္ ေရလက္ၾကားကို ျဖတ္ၿပီး အေမရိကတိုက္ တခြင္တျပင္တြင္ သြားေရာက္ အေျခခ် ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။ အခ်ိဳ႕မွာ ဂရင္းလန္ကြၽန္း တိုင္ေအာင္ ပ်ံ႕ႏွံ႔သြားၾကသည္။
အေမရိကတိုက္သို႔ ေရာက္သြားၾကေသာ အသား၀ါ မြန္ဂိုမ်ားသည္ ရာသီဥတုႏွင့္ သဘာ၀ ေရေျမ အေျခအေနအရ အသားေရာင္ နီက်င့္က်င့္ ျဖစ္လာၾကသည္ (Their yellow skin depened till it become copper-red)။ ထို႔ေၾကာင့္ ၎တို႔ကို လူနီ အင္ဒီးယန္းမ်ား Red Indian ဟု အမည္တမ်ိဳးႏွင့္ ေခၚတြင္လာၾကသည္။ အေမရိက အလယ္ပိုင္း (ယခု မကၠစီကို၊ ဟြန္ဒူးရပ္စ္၊ နီကာရာဂြာ စေသာ ေဒသမ်ား) သို႔ ေရာက္ေသာအခါ အဆင့္ျမင့္မားေသာ အက္စတက္ Aztecs၊ အင္းကားစ္ Incas ကဲ့သို႔ေသာ ယဥ္ေက်းမႈမ်ားကို ေပၚထြန္းေစခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ၎ယဥ္ေက်းမႈမ်ားသည္ အလြန္ေနာက္က်ၿပီးမွသာ ေပၚထြန္းျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
ဤမွ် ရွင္းျပျခင္းျဖင့္ အေစာဆံုးေသာ ႏွင္းခဲေခတ္ (ေရခဲေခတ္) မွ မြန္ဂိုမ်ားကို အၾကမ္းဖ်င္း သိေလာက္ၿပီဟု ယူဆပါသည္။ အေစာပိုင္း မြန္ဂိုမ်ားသည္ မယဥ္ေက်းၾကေသးေသာ မြန္ဂိုမ်ား ျဖစ္ၾကပါသည္။ ေက်ာက္ေခတ္ဦး Paleolithic ထက္ပင္ ေစာသျဖင့္ လူ႐ိုင္း အဆင့္မွာသာ ရွိၾကေပေသးသည္။
ယခု ကြၽႏု္ပ္တို႔ ေလ့လာေသာ မြန္ဂိုအႏြယ္၀င္မ်ားမွာ ေရခဲေခတ္ ၿပီးဆံုးၿပီး လူယဥ္ေက်းမႈ (ယဥ္ေက်းေသာလူမ်ား) စတင္ေသာ အခ်ိန္မွစ၍ ေလ့လာမည္ ျဖစ္ပါသည္။
ဤအခ်က္သည္ပင္ ကြၽႏု္ပ္၏ ယူဆခ်က္ႏွင့္ အခ်ိဳ႕ေသာ ကရင္အမ်ိဳးသား ပညာရွင္မ်ား၏ ယူဆခ်က္မွာ ကြဲလြဲမည္ ျဖစ္ပါသည္။
ယဥ္ေက်းေသာ သူမ်ားဟု ဆိုရာ၌ အတည္တက် ေနထိုင္ၿပီး စိုက္ပ်ိဳးေရး၊ ေမြးျမဴေရးကို စတင္လုပ္ကိုင္ေသာ အခ်ိန္ကာလကို ဆိုလိုပါသည္။
အေစာပိုင္း လူသားမ်ိဳးႏြယ္မ်ားသည္ လူ႐ိုင္းဘ၀ျဖင့္ အသားငါး အစိမ္း၊ သစ္သီး သစ္ဖု သစ္ဥမ်ားကိုသာ ရွာေဖြစားေသာက္၍ တေနရာမွ တေနရာသို႔ လွည့္လည္သြားလာ ေနထိုင္ၾကသူမ်ား (Nomads) သာ ျဖစ္ပါသည္။ ေရခဲေခတ္ကို ေက်ာ္လြန္ၿပီး တဖန္ ေက်ာက္ေခတ္ဦး (ေက်ာက္ၾကမ္းေခတ္) Paleolithic age, ေက်ာက္ေခတ္လယ္ Mesclithic age, ေက်ာက္ေခ်ာေခတ္ (ေက်ာက္ေခတ္သစ္ / ေက်ာက္ေခတ္ေႏွာင္း) Meolthic age ဟူ၍ ေက်ာက္ေခတ္မ်ားကို ေက်ာ္လြန္ခဲ့ၿပီးေနာက္ စိုက္ပ်ိဳးေမြးျမဴေရး လုပ္ကိုင္ကာ အတည္တက် ေနထိုင္ေသာ ယဥ္ေက်းသည့္ ေခတ္သို႔ ေရာက္ရွိလာခဲ့ေပသည္။
စိုက္ပ်ိဳးေမြးျမဴေရး လုပ္ကိုင္ၿပီး အတည္တက် ေနထိုင္ျခင္းျဖင့္ လူသားတို႔ ယဥ္ေက်းမႈ ျမင့္မားလာခဲ့သည္ကို သမိုင္းျဖစ္ေပၚ တိုးတက္မႈအစဥ္တြင္ ေတြ႕ရပါသည္။ သို႔ျဖစ္၍ အျခားလူမ်ိဳးမ်ားနည္းတူ ယဥ္ေက်း၍ လာၿပီဟု ယူဆရေသာ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ ကမၻာေပၚရွိ မည္သည့္ေနရာတြင္ ေရာက္ရွိေနသည္ကို ရွာေဖြရေပမည္။
ကမၻာ့သမိုင္းတြင္ လူ႕ယဥ္ေက်းမႈ တိုးတက္ထြန္းကာရာ အရပ္ေဒသမ်ားကို စိုက္ပ်ိဳးေမြးျမဴေရး လုပ္ကိုင္ႏိုင္သည့္ ေရရရွိေသာ ျမစ္၀ွမ္းအရပ္မ်ားတြင္ ေတြ႕ရွိရသည္။
လူ႕ယဥ္ေက်းမႈ ထြန္းကားရာ ျမစ္၀ွမ္းအရပ္မ်ားမွာ …
၁။ ႏိုင္းလ္ ျမစ္၀ွမ္းေဒသ (အီဂ်စ္ျပည္)
၂။ ျမစ္ႏွစ္မႊာ ျမစ္၀ွမ္းေဒသ (မက္ဆိုပိုေတးမီးယား Mesopotamia (သို႔) ရွိနားလြင္ျပင္ Shinar plain)
၃။ အိႏၵဳ – ဂဂၤါ ျမစ္၀ွမ္းေဒသ (အိႏိၵယျပည္) (Indus, Ganges)
၄။ ျမစ္၀ါ (သို႔) ဟြမ္ဟို ျမစ္၀ွမ္းေဒသ (တ႐ုတ္ျပည္) (Yellow river or Hwang-Ho)
အထက္ပါ လူယဥ္ေက်းမႈ ထြန္းကားရာ ေဒသႀကီးမ်ားအနက္ ေအဂ်င္ ပင္လယ္ေဒသႏွင့္ ႏိုင္းလ္ ျမစ္၀ွမ္း အထက္ပိုင္း ေဒသမ်ားတြင္ ဆီးမိုက္၊ ဟန္းမိုက္ အႏြယ္၀င္မ်ား ေနထိုင္ၾကၿပီး မြန္ဂို အႏြယ္၀င္မ်ား ေနထိုင္ေၾကာင္း မသိရွိရေပ။ သို႔ျဖစ္၍ မြန္ဂို အႏြယ္၀င္ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ား စတင္ေပၚေပါက္လာမႈတြင္ ထည့္သြင္း စဥ္းစားရန္ လိုမည္ မဟုတ္ေပ။ ေျမထဲ ပင္လယ္ ေျမာက္ဘက္ႏွင့္ ေအဂ်င္ ပင္လယ္ ေျမာက္ဘက္ ဥေရာပတိုက္ဘက္တြင္ အာရိယန္အႏြယ္၀င္မ်ား ပ်ံ႔ႏွံ႔ေနထိုင္ၾကသည္ကို ေတြ႕ရသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ က်န္ရွိေသာ လူ႕ယဥ္ေက်းမႈ စတင္ထြန္းကားရာ ေဒသမ်ားအနက္ အိႏၵဳ – ဂဂၤါ ျမစ္၀ွမ္း ေဒသသည္ အိႏၵိယျပည္တြင္ရွိၿပီး အသားမည္း ဒရာဗီးဒီးယန္း Dravedian မ်ားသာ စတင္ အေျခခ်ရာ ေဒသ ျဖစ္သျဖင့္ အသား၀ါ မြန္ဂို အႏြယ္၀င္ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ ထိုေဒသမွ စတင္မည္ မဟုတ္ေၾကာင္း ေသခ်ာေပသည္။ သို႔ျဖစ္၍ ျမစ္၀ါ ျမစ္၀ွမ္း ေဒသႏွင့္ မက္ဆိုပိုေတးမီးယား ျမစ္ႏွစ္မႊာ ျမစ္၀ွမ္းေဒသကို ဆက္လက္ ေလ့လာရေပမည္။
ျမစ္၀ါျမစ္၀ွမ္း ေခၚ ဟြမ္ဟိုျမစ္၀ွမ္း ယဥ္ေက်းမႈ ထြန္းကားရာ ေဒသကို ေလ့လာေသာအခါ ထိုေဒသတြင္ ေရွးေဟာင္း တ႐ုတ္ ယဥ္ေက်းမႈ ေပၚထြန္းခဲ့ေၾကာင္းႏွင့္ တ႐ုတ္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ လွည့္လည္သြားလာသူမ်ား မဟုတ္ဘဲ အိမ္ႏွင့္ အတည္တက် ေနထိုင္ေၾကာင္း သိရွိရသည္။ (History of the world by Weech, second edition, page 333, Acient China ” The Chinese grew up as dwetters in houses, not as nomads in tents.”)။ တဖန္ တ႐ုတ္တို႔သည္ အသား၀ါ အမ်ိဳးတူ ျဖစ္ၾကေသာ္လည္း မြန္ဂိုမ်ား မဟုတ္ဟု သိရွိရသည္။ (Pratical knowledge for all, vol 2 by Sir John Hammertal, page 132, “Early history of China and Japan”, The Chinese people, like most of the Fore EAstern Asiaties, are Mongols, skin to but not indentical with the Mongols proper or Hun of Central Asia, – )
သို႔ျဖစ္၍ ကရင္လူမ်ိဳးသည္ ျမစ္၀ါျမစ္၀ွမ္း၌ ယဥ္ေက်းေသာ လူမ်ိဳးတမ်ိဳးအျဖစ္ႏွင့္ မေပၚခဲ့ဟု ယူဆရေပသည္။ အခ်ိဳ႕ ပုဂၢိဳလ္မ်ားက ကရင္သည္ တ႐ုတ္မ်ိဳးႏြယ္တခု (Off shoot of Chinese) ဟု ထင္ျမင္ၾကေပသည္။ ဤယူဆခ်က္သည္လည္း မျဖစ္ႏိုင္ေပ။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ခရစ္ မေမြးဖြားမီ ကတည္းက ျမန္မာႏိုင္ငံ အပါအ၀င္ အေရွ႕ေတာင္အာရွသို႔ ေရာက္ႏွင့္ေသာ ကရင္လူမ်ိဳးႏွင့္ အတူ ပါလာသည့္ ဗိသုကာ ပညာ လက္ရာမ်ားႏွင့္ ယဥ္ေက်းလွေသာ ေျပာဆိုဆက္ဆံပံုမ်ားသည္ ဘယ္နည္းႏွင့္မွ် ထို ေရွးေရွးအခါက တ႐ုတ္လူမ်ိဳးမ်ားထံမွ အေမြ မရႏိုင္ပါ။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ တ႐ုတ္သည္ပင္လွ်င္ ခရစ္ မေမြးဖြားမီ အခ်ိန္က ယဥ္ေက်းလာရန္ ႀကိဳးစားၾကလွ်က္ပင္ ရွိေသးသည္ဟု ယူဆရသည္။
အခ်ိဳ႕ကလည္း ကရင္မ်ားသည္ တိဘက္က လည္းေကာင္း၊ တ႐ုတ္ျပည္ အေနာက္ေတာင္ပိုင္းက လည္းေကာင္း တေရြ႕ေရြ႕ ေျပာင္းေရႊ႕ၿပီး အေရွ႕ေတာင္အာရွသို႔ ေရာက္ရွိလာသည္ဟု ဆိုသည္။ ထို အဆိုကို မျငင္းပယ္လိုပါ။ သို႔ရာတြင္ မယဥ္ေက်းေသာ တိဘက္မ်ား ေနထိုင္ရာ ေဒသႏွင့္ သြားလာရန္ပင္ အလြန္ ခက္ခဲေသာ တ႐ုတ္ျပည္ အေနာက္ေတာင္ပိုင္းမွ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ား စတင္ မေပါက္ဖြားလာသည္ကိုေတာ့ ေလ့လာသူတိုင္း သေဘာေပါက္ၾကမည္သာ ျဖစ္ပါသည္။
ေရခဲေခတ္ (စတုတၳကပ္) ၌ ေရခဲ ႏွင္းခဲ ပိတ္၍ အာရွတိုက္ အလယ္ပိုင္း၌ ေသာင္တင္ေနခဲ့ေသာ မြန္ဂိုလြိဳက္ အၾကြင္းအက်န္မ်ားလားဟု စဥ္းစားၾကည့္လွ်င္လည္း ထို ႏွင္းခဲေခတ္ မြန္ဂို အသား၀ါမ်ားသည္ ေက်ာက္ေခတ္ဦးထက္ေစာၿပီး လူဟူ၍ ေပၚလာခဲ့ေသာ လူသားမ်ား ျဖစ္ၾကရာ လူ႐ိုင္းမ်ားသာ ျဖစ္ၾကသည္။ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ ထို မြန္ဂို အၾကြင္းအက်န္မွ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ တေနရာရာတြင္ ေရာက္ရွိေနေသာ အသား၀ါ အႏြယ္စု တစုစုမွ ေသာ္လည္းေကာင္း ပြားလာရမည္ဟု ယူဆစရာ ရွိပါသည္။ ထိုသို႔ မဟုတ္ပါကလည္း ႏွစ္ၾကာေညာင္း၍ အာရွအလယ္ပိုင္းတြင္ တေနရာမွ တေနရာသို႔ ေရြ႕လ်ားသြားလာေသာ မြန္ဂိုမ်ားသည္ ယဥ္ေက်းလာၾကသည္ဟု ေျပာရန္မွာလည္း အတည္တက် ေနထိုင္ၿပီး စိုက္ပ်ိဳးေရး၊ ေမြးျမဴေရး လုပ္ကာ အျခားယဥ္ေက်းေသာ သူမ်ားႏွင့္ ထိေတြ႕ဆက္ဆံမႈ မရွိဘဲႏွင့္ ေတာင္ထိပ္တြင္ လည္းေကာင္း၊ ျမက္ခင္းျပင္တြင္ လည္းေကာင္း ယဥ္ေက်းလာရန္မွာ ခက္ခဲလွပါသည္။
ယဥ္ေက်းမႈ တိုးတက္လာျခင္း၏ အေၾကာင္းရင္းမွာ လူတို႔သည္ အတည္တက် ေနထိုင္ၾကၿပီး စိုက္ပ်ိဳးေမြးျမဴေရးလုပ္ကာ ပတ္၀န္းက်င္လူမ်ိဳးေပါင္းစံုႏွင့္ ေတြ႕ထိဆက္ဆံၿပီးေနာက္ပိုင္း တျဖည္းျဖည္းမွသာ ယဥ္ေက်းလာၾကသည္သာ ျဖစ္ရေပသည္။
သို႔ျဖစ္၍ က်န္ရွိေသာ ျမစ္ႏွစ္မႊာ ျမစ္၀ွမ္းေဒသ (၀ါ) ရွိနားလြင္ျပင္ (၀ါ) မက္ဆိုပိုေတးမီးယားေဒသ ကိုသာ ေလ့လာရန္ ရွိပါသည္။
ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္။
ကရင္အမ်ိဳးသားႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္ က်င္းပေရး ဗဟိုေကာ္မတီ (မဟာရန္ကုန္)
၏ နံရံကပ္စာေစာင္တြင္ ေဖာ္ျပထားသည့္ သုေတသန စာတမ္းတခုကို ျပန္လည္ ေဖာ္ျပျခင္း ျဖစ္ပါသည္။


(ေကာသူေလး)

ေနာ္ေ၀ လူသတ္သမားရဲ႕ ‘၂၀၈၃ ခုႏွစ္၊ ဥေရာပ လြတ္လပ္ေရး ေၾကျငာစာတမ္း

ၿပီးခဲ႔တဲ႔ ေသာၾကာေန႔ ေအာ္စလိုၿမိဳ႕ အစိုးရရံုးေတြကို ဗံုးခြဲခဲ႔တာေၾကာင္႔ လူ ၇ ဦးေသဆံုးၿပီး၊ ေအာ္စလိုအနီး အူးတိုယား ကြ်န္းေလးေပၚမွာ လူငယ္ ၈၆ ေယာက္ကို ပစ္သတ္ခဲ႔တဲ႔ လူသတ္သမား ဘရီဗစ္ခ္ (Anders Behring Breivik) ရဲ႕ ေနာက္ဆက္တြဲ ဇာတ္လမ္းက နာရီနဲ႔အမွ် အံဩထိတ္လန္႔စရာ ျဖစ္လာသည္။
အသက္ ၃၂ ႏွစ္ရွိ ေနာ္ေ၀ႏိုင္ငံသား ဘရီဗစ္ခ္က ယခုလို အစုအလိုက္အၿပံဳလိုက္ သတ္ျဖတ္ဖုိ႔ ကိုးႏွစ္ၾကာ အခ်ိန္ေပးစီစဥ္ခဲ႔ရေၾကာင္း၊ ရဲကို ၀န္ခံေျပာခဲ႔သည္။ အႀကီးအက်ယ္ တိုက္ခိုက္မွႈႏွစ္ခုကို တကိုယ္ေတာ္ မလုပ္ခင္ေလးမွာပဲ၊ အင္တာနက္ အီးေမးလ္ေတြကေန သူေရးထားတဲ႔ စာမ်က္ႏွာ ၁၅၁၆ ရွိ ေၾကျငာစာတမ္း (manifesto) တစ္ခုကို လူ ၅၇၀၀ ဆီ ျဖန္႔ေ၀ခဲ႔သည္။ စာတမ္းရဲ႕ ေခါင္းစဥ္ က “၂၀၈၃ ခုႏွစ္၊ ဥေရာပ လြတ္လပ္ေရး ေၾကျငာစာတမ္း” (2083- A European Declaration of Independence) ဟု ျဖစ္သည္။
ဘရီဗစ္ခ္ ရဲ႕ ေျပာဆိုခ်က္မ်ားအရ ယခုလို သတ္ျဖတ္ႏိုင္ဖုိ႔အတြက္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေငြရွာေဖြ စုေဆာင္းခဲ႔ရၿပီး၊ အသက္ ၇၀ ေက်ာ္ သူ႔မိခင္ရဲ႕ အခန္းမွာ ၿခိဳးၿခံေခြ်တာေနထိုင္ခဲ႔သည္။ သူ႔ရည္ရြယ္ခ်က္ကို ေဆြမ်ဳိးနဲ႔ သူငယ္ခ်င္းမိတ္ေဆြေတြ မရိပ္မိေအာင္ သိုသိုသိပ္သိပ္ ေနခဲ႔သည္။ အဲဒီအခ်ိန္ေတြအတြင္း အစၥလာမ္ဘာသာ ဆန္႔က်င္႔ေရး ၀ဘ္ဆိုဒ္ေတြ လုပ္ခဲ႔ၿပီး၊ ေသနတ္ ကြ်မ္းကြ်မ္းက်င္က်င္ ပစ္ႏုိင္ဖုိ႔နဲ႔ ဗံုးေထာင္နည္းကို အခ်ိန္ေပး ေလ႔လာခဲ႔သည္။ ဘရီဗစ္ခ္ က ဥေရာပ တကၠသိုလ္တစ္ခုမွ အြန္လိုင္းျဖင္႔ စီးပြားေရး စီမံခန္႔ခြဲမွႈ ဘြဲ႔ရယူထားသူလည္း ျဖစ္သည္။
ရဲ၀တ္စံု၊ ျပည္သူ႔စစ္ယူနစ္ေဖာင္း၊ ေနာ္ေ၀ရိုးရာ၀တ္စံု မ်ဳိးစံုကို ျဗဴတီပါလာေတြမွာ စနစ္တက် ၀တ္ၿပီး၊ သူ႔ဓာတ္ပံုေတြကို ၀ဘ္ဆိုဒ္ေတြေပၚ တင္တတ္သည္။ ေနာက္ဆံုး ေအာ္စလို အေရွ႕ဘက္ လယ္ယာၿခံႀကီးတစ္ခုထဲ အထီးက်န္ေနထုိင္ရင္း ဗံုးလုပ္ဖို႔ အမိုးနီးယား ႏိုက္ထရိတ္ေျမဩဇာေတြ ၀ယ္ယူၿပီး ယမ္းေတြေဖာ္စပ္ေနခဲ႔သည္။
 
သူေရးတဲ႔ “၂၀၈၃ ခုႏွစ္- ဥေရာပ လြတ္လပ္ေရး ေၾကျငာစာတမ္း” မွာ သူ႔ရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ အိုင္ဒီအိုေလာ္ဂ်ီကို ေဖာ္ျပထားတာက ခရစ္ယာန္ အေျခခံ၀ါဒသစ္ကို ျပန္လည္ထူေထာင္ဖုိ႔ ျဖစ္သည္။ အစၥလာမ္ ကိုလိုနီျပဳလာမွႈ၊ မာက္စ္၀ါဒနဲ႔ လူျဖဴမဟုတ္သူမ်ားရဲ႕ အႏၱရာယ္၊ ဥေရာပကို ေရာက္ရွိလာတဲ႔ ပေဒသာစံုယဥ္ေက်းမွႈ (multiculturalism) တို႔ရဲ႕ အႏၱရာယ္ေတြကို တားဆီးၾကဖို႔ သူ႔စာတမ္းမွာ ေရးထားသည္။
စာမ်က္ႏွာ တစ္မ်က္ႏွာခ်င္းစီမွာ သူ႔ရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးႏွင္႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေပၚထားတဲ႔အျမင္ေတြ အေသးစိပ္ ေရးထားသည္။ ဥေရာပသမဂၢ၊ ကုလသမဂၢနဲ႔ နယ္နမိတ္ျဖတ္ ႏိုင္ငံစံုအဖြဲ႔အစည္းေတြကို ျပင္းျပင္းထန္ထန္ ဆန္႔က်င္ထားသည္။ ေနာ္ေ၀ လက္်ာဂိုဏ္း တိုးတက္ေရးပါတီကို ေပ်ာ႔လြန္းသည္ဟု ေ၀ဖန္ထားၿပီး၊ အာဏာရ ေလဘာပါတီကို ရန္သူအျဖစ္သတ္မွတ္ တိုက္ခိုက္ရမည္ဟု ဆိုသည္။ သူ႔စာတမ္းအရ ဘရီဗစ္ခ္ ကို ခရစ္ယာန္ အေျခခံ၀ါဒီႏွင္႔ လက္်ာ အစြန္းေရာက္၀ါဒီ အျဖစ္ ေနာ္ေ၀ အာဏာပိုင္မ်ားက သတ္မွတ္လိုက္သည္။
ဘရီဗစ္ခ္ ရဲ႕ အစၥလာမ္၊ မက္စ္၀ါဒီနဲ႔ လူျဖဴမဟုတ္သူေတြအေပၚထားတဲ႔ အစြန္းေရာက္ အမုန္းတရားက ေနာ္ေ၀နဲ႔ ဥေရာပရဲ႕ လူမ်ဳိးေရးျပႆနာေတြကို မီးေမာင္းထုိးျပလိုက္သလို ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံတကာ ျငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းမ်ားနဲ႔အတူ ႏွစ္စဥ္ ႏိုဘယ္ဆုခ်ီးျမွင္႔မွႈေၾကာင္႔ ဂုဏ္သိကၡာထည္၀ါခဲ႔ရတဲ႔ ေနာ္ေ၀ အတြက္ လူ ၉၀ ေက်ာ္ ေသဆံုးခဲ႔တဲ႔အျပင္၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး သေကၤတကိုပါ အမည္းစက္ စြန္းထင္းခဲ႔ရသည္။
ျပင္သစ္မွာ ေနထိ္ုင္ေနတဲ႔ ဘရီဗစ္ခ္ ရဲ႕ ဖခင္၊ ၿဗိတိန္ဆိုင္ရာ ေနာ္ေ၀သံမွႈးေဟာင္းက ၁၉၉၅ ခုႏွစ္ ကတည္းက သူ႔သားနဲ႔ အဆက္အသြယ္မရွိခဲ႔ေၾကာင္း၊ ဘရီဗစ္ တစ္ႏွစ္သား ကတည္းက လင္မယား ကြဲသြားခဲ႔ေၾကာင္း ေျပာဆိုခဲ႔သည္။
ခရစ္ယာန္ အေျခခံ၀ါဒသစ္ ထူေထာင္ေရး၊ လူျဖဴ ကာကြယ္ေရး၊ ဥေရာပေျမမွ အစၥလာမ္ေတြ ေမာင္းထုတ္ေရး၊ မက္စ္၀ါဒ လက္က်န္ေခ်မွႈန္းေရးတို႔အတြက္ ‘ဥေရာပ လြတ္လပ္ေရး ေၾကျငာစာတမ္း’ ကိုေရးသားသူ လူသတ္သမား ဘရီဗစ္ခ္ ကို ေအာ္စလိုၿမိဳ႕တရားရံုးတြင္ တနလၤာေန႔မွာ ရံုးထုတ္ၿပီး တံခါးပိ္တ္ စစ္ေဆးခဲ႔သည္။
တရားသူႀကီး Kim Heger က သတင္းစာရွင္းလင္းရာတြင္ ဘရီဗစ္ခ္ ကို လူသတ္မွႈ၊ အၾကမ္းဖက္မွႈ၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းႏွင္႔ အစိုးရကို မတည္ၿငိမ္ေအာင္ လုပ္မွႈ၊ လူထုကို ေၾကာက္လန္႔ေအာင္လုပ္မွႈ စတဲ႔ ျပစ္မွႈေတြနဲ႔ အေရးယူဖုိ႔ ရွိသည္ဟု ဆိုသည္။ ေနာက္ ဘရီဗစ္ခ္ မွာ တကိုယ္ေတာ္မဟုတ္ဘဲ၊ သူ႔ေနာက္တြင္ အၾကမ္းဖက္အဖြဲ႔အစည္း ႏွစ္ဖြဲ႔ေလာက္ ရွိႏိုင္သည္ဟုလည္း ေျပာဆိုခဲ႔သည္။

 

သို႔ေသာ္ ဘရီဗစ္ခ္ ကေတာ႔ သူ႔တြင္ အျပစ္ရွိတယ္လု႔ိ ၀န္မခံေၾကာင္းႏွင္႔ ေနာ္ေ၀မွာ မူဆလင္ေတြ ဩဇာႀကီးလာေအာင္ ခြင္႔ျပဳတဲ႔ ေလဘာပါတီကို တိုက္ခိုက္ခဲ႔ျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ေနာ္ေ၀ႏွင္႔ ဥေရာပကို မက္စ္၀ါဒႏွင္႔ အစၥလာမ္ ရန္ကေန ကယ္တင္ဖို႔ ေဆာင္ရြက္ခဲ႔ျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း ခုခံေျပာဆိုသည္ဟု ဆိုသည္။

(ေမာကၡႏိုင္ငံတကာသတင္း)